Selecteer een pagina
Home > Kombucha > De probiotica in kombucha

De probiotica in kombucha

29 januari 2019

Max Rood

Leestijd: 9 minuten

Onderwerp:

Laatste update:

29 januari 2019

Auteur:

Max Rood

Leestijd:

9 minuten

Probiotica zijn te klein voor het blote oog, maar via petrischaaltjes kunnen we duidelijk zien wat ze voor ons kunnen betekenen.

Home > Kombucha > De probiotica in kombucha

Een van de gezondheidsvoordelen van kombucha wordt toegeschreven aan de probiotica die erin zitten. Van deze ‘goede bacteriën’ is er wetenschappelijk bewijs dat ze een positieve bijdrage leveren aan onze gezondheid.

Vaak worden probiotica verward met zowel anti- als prebiotica, en in dit artikel licht ik de verschillen toe. Daarnaast zal ik aangeven wat de gezondheidsvoordelen van probiotica zijn, en welke probiotica je in kombucha kunt vinden.

Wat is probiotica?


Probiotica zijn bacteriën waarvan wetenschappelijk is bewezen dat ze onze gezondheid bevorderen (1). Om de gezondheidsvoordelen te merken moet je er genoeg van binnen krijgen.

Daarnaast zijn er ook andere micro-organismen die tot probiotica behoren maar geen bacteriën zijn. Zoals bijvoorbeeld gisten.

Ik zal het in dit artikel alleen over probiotica in de vorm van bacteriën hebben.


Het verschil tussen pro- en prebiotica

Waar probiotica bacteriën zijn die een bijdrage kunnen leveren aan onze gezondheid, zijn prebiotica de voeding voor probiotica. De twee termen worden vaak met elkaar verward, of er wordt gedacht dat ze hetzelfde zijn.

Onder prebiotica behoren onverteerbare koolhydraten en voedingsvezels. Je vindt prebiotica vooral in groente, fruit en graanproducten.

Er is dus wel een belangrijke relatie tussen pro- en prebiotica. Prebiotica stimuleren namelijk de groei van de probiotica. En daarmee kunnen ze dus perfect op elkaar aansluiten.

Voor een gebalanceerde voeding met zowel probiotica en prebiotica hebben ze zelfs een woord bedacht: synbiotica. Zo belangrijk zijn ze dus voor ons!


Het verschil tussen pro- en antibiotica

Onder probiotica behoren alleen de bacteriën die goed voor ons zijn, en dus niet de zogenaamde ‘slechte bacteriën’. Als je te veel slechte bacteriën in je darmflora hebt maak je vaak gebruik van antibiotica: deze doden namelijk bacteriën.

Antibiotica doden niet alleen de slechte bacteriën in ons lichaam. Zoals de naam ‘anti’ al zegt zijn ze tegen bacteriën, en doden ze ook de goede bacteriën in ons lichaam.

Daarom is er ook tussen pro- en antibiotica een belangrijke relatie. Na een antibioticakuur is het goed om de goede bacteriën weer aan te vullen. En daarvoor kun je probiotica gebruiken!

Ik adviseer daarom ook vaak om kombucha te drinken nadat je een antibioticakuur hebt gehad. En als je er dan ook nog zorgt dat je genoeg prebiotica in de vorm van vezels binnenkrijgt, dan ben je helemaal goed bezig!

De Maag Lever Darm Stichting houd zich actief bezig met onderzoek naar de spijsvertering.

Gezondheidsvoordelen van probiotica


Dit zijn de zes belangrijkste gezondheidsvoordelen van probiotica:


  1. Probiotica verbruiken voedingsstoffen in de darmflora waardoor er minder voeding overblijft voor zogenaamde ‘slechte bacteriën’ om zich mee te voeden (2).

  2. Probiotica kunnen het immuunsysteem versterken en alert houden (3).

  3. Probiotica helpen bij het verteren van vezels, en ondersteunen de vochthuishouding van de darmflora (4).

  4. Probiotica kunnen diarree voorkomen en verhelpen (5), (6).

  5. Probiotica verminderen de symptomen van bepaalde spijsverteringsaandoeningen zoals Colitis Ulcerosa (7), (8) en Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) (9).

  6. Probiotica kunnen helpen bij afvallen (10) en het verliezen van lichaamsvet. Probiotica laten je onder andere langer vol voelen (11), (12).

Ondanks bovenstaande gezondheidsvoordelen geven de Nederlandse Maag Lever Darmstichting (13) en het Voedingscentrum (14) duidelijk aan dat er nog veel onderzoek gedaan moet worden naar probiotica.

Melkzuur is voornamelijk bekend als het zuur dat pijn veroorzaakt tijdens het hardlopen.

Welke probiotica zitten er in kombucha?


In kombucha zitten twee belangrijke soorten probiotica: azijnzuurbacteriën en melkzuurbacteriën.


Azijnzuurbacteriën

De azijnzuurbacterie zet alcohol om in azijnzuur: een van de organische zuren in kombucha. Dit is de belangrijkste functie van de azijnzuurbacterie in kombucha.

Daarnaast helpen de bacteriën ook bij het vormen van de SCOBY, de zwam die boven in de kombucha drijft waarin de verschillende bacteriën en gisten zitten.

Er bestaan vijf verschillende soorten azijnzuurbacteriën waarvan je er drie in kombucha vindt:


  1. Acetobacter. Deze bacterie zet daadwerkelijk de alcohol om in azijnzuur. Van alle azijnzuurbacteriën kom je deze het meest tegen in kombucha.

  2. Gluconacetobacter. Deze bacterie is verantwoordelijk voor het produceren van glucuronzuur. Dit organische zuur is uniek voor kombucha, en helpt bij de ontgifting van het lichaam.

  3. Gluconobacter. Bevindt zich ook in de SCOBY en zorgt voor gluconzuur: een bijproduct van de productie van kombucha zonder wetenschappelijk bewezen gezondheidsvoordelen.

Lees verder: Wat is een SCOBY?


Melkzuurbacteriën

Deze bacteriën behoren tot de belangrijkste bacteriën van de darmflora. Ze komen in bijna alle gefermenteerde producten voor en maken onder andere melkzuur.

Ook de melkzuurbacteriën kunnen worden opgesplitst in verschillende soorten. Van deze soorten vind je in kombucha vooral de lactobacillus.

De lactobacillus is verantwoordelijk voor veel van de gezondheidsvoordelen die eerder in dit artikel zijn genoemd. En dus ook voor het produceren van een van de organische zuren in kombucha: melkzuur.

Lees verder: De 7 organische zuren in kombucha.

Samenvatting

Probiotica zijn bacteriën waarvoor wetenschappelijk bewijs is dat ze een positieve bijdrage aan onze gezondheid kunnen leveren. Het zijn de goede bacteriën in onze darmflora.


Ze verschillen duidelijk van prebiotica, de voeding voor de goede bacteriën, en antibiotica, stoffen die zowel goede als slechte bacteriën doden.


Er zijn veel verschillende gezondheidsvoordelen die gelinkt worden aan probiotica, maar er moet nog veel onderzoek naar gedaan worden.


In kombucha vind je twee verschillende soorten probiotica: de azijnzuurbacteriën en melkzuurbacteriën. Vooral de laatste van deze twee wordt gelinkt aan de beoogde gezondheidsvoordelen van probiotica.

Aanbevolen artikelen

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.

Laat een reactie achter

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Contactgegevens

Wibautstraat 131D
1091GL Amsterdam
KvK: 71403280
Volg ons op: