Selecteer een pagina
Home > Kombucha > De voedingsstoffen in kombucha: van aminozuur tot zink!

De voedingsstoffen in kombucha: van aminozuur tot zink!

30 oktober 2019

Max Rood

Leestijd: 5 minuten

Onderwerp:

Laatste update:

30 oktober 2019

Auteur:

Max Rood

Leestijd:

5 minuten

Een gebalanceerde maaltijd vol met voedingsstoffen is belangrijk voor onze gezondheid. En kombucha kan daar onderdeel van zijn!

Home > Kombucha > De voedingsstoffen in kombucha: van aminozuur tot zink!

In kombucha zitten drie soorten voedingsstoffen: aminozuren, vitaminen en mineralen. Voedingsstoffen zijn stoffen die essentieel zijn voor ons lichaam en waar we daarom niet zonder kunnen.

Er zijn in totaal 50 verschillende voedingsstoffen. Daarvan vind je een groot aantal terug in kombucha.

In dit artikel ligt ik elk van deze voedingsstoffen uit en geef ik aan welke gezondheidsvoordelen daarbij horen.

Eerst nog meer weten over wat kombucha precies is: Lees De Ultieme Kombucha Gids.

Wat zijn voedingsstoffen?


Voedingsstoffen zijn stoffen die essentieel zijn voor ons lichaam. We kunnen niet zonder ze en het lichaam maakt ze niet allemaal zelf aan. Daarom noemen we ze essentieel, of onmisbaar.

Er zijn twee soorten voedingsstoffen: macrovoedingsstoffen en microvoedingsstoffen.

Onder de macrovoedingsstoffen behoren koolhydraten, vetten en eiwitten. Hiervan heeft het lichaam er vrij veel nodig. Ze worden gebruikt voor onze energiehuishouding.

Binnen de eiwitten kunnen we onderscheid maken tussen twee groepen. De eerste zijn de eiwitten die we nodig hebben voor onze energie. De tweede zijn de aminozuren. Deze gebruiken we voor het onderhoud van verschillende lichaamsfuncties.

Tot de microvoedingsstoffen behoren vitaminen en mineralen. Ze leveren ons geen energie maar zijn onder andere nodig om energie vrij te maken uit de macrovoedingsstoffen.

In Aard’g Kombucha zitten 18 verschillende soorten aminozuren, waaronder de 8 essentiële aminozuren!

Welke voedingsstoffen zitten er in kombucha?


In kombucha vind je drie soorten voedingsstoffen: aminozuren, vitaminen en mineralen.


Aminozuren in kombucha

Kombucha bevat relatief veel aminozuren waaronder de acht essentiële aminozuren (1).

Aminozuren kunnen worden opgesplitst in drie soorten: essentiële, semi-essentiële en niet-essentiële aminozuren. De essentiële aminozuren hebben deze naam omdat het lichaam ze niet zelf produceert.

Door het drinken van kombucha krijg je al deze essentiële voedingsstoffen dus binnen! Daarnaast bevat kombucha ook twee semi-essentiële aminozuren en acht niet-essentiële aminozuren.

De verschillende soorten vitaminen B hebben een ding in gemeen: ze zijn belangrijk voor onze energiehuishouding.

Vitaminen in kombucha

In kombucha kom je zes verschillende soorten vitaminen tegen: B1, B2, B3, B6, B12 en C.


Vitamine B1

Vitamine B1 ondersteunt onze energiehuishouding door koolhydraten om te zetten in energie. Daarnaast is het belangrijk voor de werking van onze spieren, hersenen en zenuwstelsel (2).

Kombucha haalt vitamine B1 uit de thee waarmee het gemaakt wordt. Dit geldt voor alle vitaminen die in kombucha zitten.

Maar dankzij de fermentatie neemt de hoeveelheid vitamine B1 flink toe (3). Daarom zit er in kombucha meer vitamine B1 dan in thee. Het is dus belangrijk om een volledig gefermenteerde kombucha te kiezen zoals Aard’g Kombucha.


Vitamine B2

Ook vitamine B2 is belangrijk voor onze energiehuishouding. Het zet zowel koolhydraten als eiwitten en vetten om in energie (4).


Vitamine B3

Naast het belang van vitamine B3 voor je energiehuishouding is vitamine B3 ook belangrijk voor de aanmaak van vetzuren in het lichaam (5).

En vetzuren zijn dan weer belangrijk voor verschillende lichaamsfuncties zoals ons immuunsysteem (6).


Vitamine B6

Vitamine B6 heeft een positieve invloed op onze stofwisseling en dan vooral de afbraak en opbouw van bepaalde aminozuren.

Daarnaast reguleert vitamine B6 de werking van specifieke hormonen, en zorgt het voor een goed werkend immuunsysteem (7).


Vitamine B12

Voor de aanmaak van rode bloedcellen is vitamine B12 onmisbaar. Deze rode bloedcellen vervoeren de zuurstof door ons lichaam en zijn daarom essentieel voor onze energiehuishouding.

Ook is vitamine B12 belangrijk voor een goed werkend zenuwstelsel (8).

Omdat vitamine B12 vooral in dierlijke producten voorkomt is het voor veganisten soms moeilijk om genoeg binnen te krijgen. De hoeveelheden in kombucha zijn echter niet genoeg. Daarom raad ik aan om nog steeds supplementen bij te slikken als je plantaardig eet en kombucha drinkt.


Vitamine C

Vitamine C is een van de antioxidanten van kombucha. Antioxidanten voorkomen dat gifstoffen een invloed op onze cellen en weefsel kunnen uitoefenen (9).

Daarnaast is vitamine C belangrijk voor de vorming van bindweefsel, onze weerstand en de opname van ijzer (10).

Ook voor vitamine C geldt dat de hoeveelheid vitamine C in kombucha toeneemt als je langer fermenteert (11). Houd hier dus rekening mee als je zelf kombucha maakt.

Lees verder: Zelf kombucha maken doe je zo!

Magnesium staat vooral bekend als hulp middel bij verschillende sporten, maar is dus ook onmisbaar voor ons lichaam.

Mineralen in kombucha

Er zitten vier verschillende soorten mineralen in kombucha: magnesium, zink, koper en ijzer (12).

Mineralen zijn belangrijk voor onze gezondheid. Ze geven ons geen energie, maar helpen bij een normale groei en ontwikkeling van ons lichaam (13).


Magnesium

Magnesium is belangrijk voor de vorming van botten en spieren. Daarnaast helpt het bij de overdracht van zenuwprikkels (14).


Zink

Zink heeft als mineraal verschillende belangrijke functies in ons lichaam.

Zo is het betrokken bij onze stofwisseling en essentieel voor de opbouw van eiwitten en weefsel. Daarbij is zink belangrijk voor de werking van ons immuunsysteem (15).


Koper

Koper heeft als mineraal invloed op de vorming van botten en bindweefsel. Daarnaast zorgt het voor de aanmaak van pigment in ons haar (16).


IJzer

Tot slot is ijzer essentieel voor de aanmaak van rode bloedcellen (17).

Er zijn twee soorten ijzer: heemijzer en non-heemijzer. Heemijzer haal je uit dierlijke producten, non-heemijzer vind je in plantaardige voeding.

De ijzer die in kombucha zit is dus non-heemijzer. Over het algemeen wordt deze soort ijzer slechter door ons lichaam opgenomen.

Citroenzuur, een van de organische zuren in kombucha, zorgt er echter voor dat non-heemijzer beter wordt opgenomen!

Samenvatting

In kombucha zitten drie soorten voedingsstoffen: aminozuren, vitaminen en mineralen.


Er zitten achttien verschillende soorten aminozuren in kombucha, waaronder de acht essentiële aminozuren die het lichaam nodig heeft.


De vitaminen in kombucha zijn: vitamine B1, B2, B3, B6, B12 en C. De fermentatie van kombucha zorgt voor relatief grote hoeveelheden vitamine B1 en C.


Van alle mineralen zitten er vier in kombucha: magnesium, zink, koper en ijzer.

Bronnen:

  1. Journal of Food • Kombucha bevat acht essentiële aminozuren
  2. Voedingscentrum • Vitamine B1 ondersteunt onze energiehuishouding
  3. Food Chemistry • Dankzij fermentatie neemt de hoeveelheid vitamine B in kombucha toe
  4. Voedingscentrum • Vitamine B2 ondersteunt onze energiehuishouding
  5. Voedingscentrum • Vitamine B3 ondersteunt onze energiehuishouding
  6. Disabled World • Vetzuren zijn belangrijk voor ons immuunsysteem
  7. Voedingscentrum • Vitamine B6 reguleert de werking van specifieke hormonen
  8. Voedingscentrum • Vitamine B12 is belangrijk voor een goed werkend zenuwstelsel
  9. Voedingscentrum • Vitamine C werkt als antioxidant
  10. Voedingscentrum • Vitamine C is belangrijk voor de vorming van bindweefsel, onze weerstand en de opname van ijzer
  11. Acta Periodica Technologica • De hoeveelheid vitamine C neemt toe naarmate de fermentatie vordert
  12. International Journal of Food Science & Technology • Kombucha bevat vier soorten mineralen
  13. Voedingscentrum • Mineralen zijn belangrijk voor een normale groei en ontwikkeling van ons lichaam
  14. Voedingscentrum • Magnesium is belangrijk voor de vorming van botten en spieren
  15. Voedingscentrum • Zink is belangrijk voor de werking van ons immuunsysteem
  16. Voedingscentrum • Koper heeft invloed op de vorming van botten en bindweefsel
  17. Voedingscentrum • IJzer is essentieel voor de aanmaak van rode bloedcellen

Aanbevolen artikelen

Laat een reactie achter

2 Reacties

  1. Wat een Interressant informatie.
    Hoe kan ik het beste de kombucha en de kefir per dag gebruiken.
    Hartelijke groet,
    Ellen Suijker.

    Antwoord
    • Hi Ellen,
      Bedankt voor je reactie!
      Wat wij adviseren is een goed glas kombucha en/of kefir per dag, zo’n 150ml.
      Je kan het allebei tegelijk drinken, de ene dag kombucha en de ander kefir, zoals jij het wilt!
      Voel gewoon even aan waar je je goed bij voelt :).
      Onze tip is om het ’s ochtends te drinken omdat je dan de gewoonte van het dagelijkse drinken er makkelijk in werkt. Maar als een ander moment je beter schikt kan dat natuurlijk ook!
      Liefs,
      Max van Aard’g

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *