Selecteer een pagina
Home > Kombucha > Stress verminderen met kombucha: word gemakkelijk stressvrij!

Stress verminderen met kombucha: word gemakkelijk stressvrij!

1 december 2019

Max Rood

Leestijd: 5 minuten

Onderwerp:

Laatste update:

1 december 2019

Auteur:

Max Rood

Leestijd:

5 minuten

Er zijn 4 manieren waarop stress verminderd kan worden met kombucha.

Home > Kombucha > Stress verminderen met kombucha: word gemakkelijk stressvrij!

Er zijn vier manieren waarop kombucha stress kan verminderen. Via een vaste drinkster van Aard’g Kombucha bleek een van die manieren er zelfs voor te zorgen dat stress wordt voorkomen.

Stress is onnodige spanning in ons lichaam. Ons lichaam ervaart altijd wel wat spanning. Maar wanneer er langdurig onnodige spanning in ons lichaam aanwezig is spreken we over stress.

In dit artikel licht ik uit wat stress is, hoe het ontstaat en de rol die kombucha kan spelen bij het voorkomen en verminderen van stress.

Eerst nog meer weten over wat kombucha precies is: Lees De Ultieme Kombucha Gids.

Wat is stress?


Stress is een vorm van spanning in het lichaam. Het is normaal om altijd wat spanning in het lichaam te hebben. Het zorgt er namelijk voor dat we klaar zijn voor actie als dat nodig is.

Je lichaam maakt geen onderscheid tussen situaties. Het zorgt voor spanning als we een levensbedreigende situatie benaderen. Maar ook als we een deadline moeten halen. Als het gevaar niet snel verdwenen is maakt ons lichaam zelfs een stresshormoon aan: cortisol.

Normaal duurt die spanning maar kort. Maar als er langdurig te veel spanning in ons lichaam aanwezig is, kan dit tot problemen leiden. Dit noemen we stress.

De problemen waar stress tot kan leiden zijn zeer uiteenlopend. Denk bijvoorbeeld aan een burn-out of overspanning. Maar symptomen van stress zijn ook depressies of hyperventilatie.


Hoe ontstaat stress?

Stress kan op veel verschillende manieren ontstaan. Een klassiek voorbeeld is hoge werkdruk. Maar ook het overlijden van een dierbare kan voor stress zorgen.

Niet iedereen is gevoelig voor stress. Het is afhankelijk van hoeveel spanning je kunt verdragen en wat je te verduren krijgt. Met een hoge draagkracht kun je simpelweg stressvollere situaties aan.

Maar als we stress ervaren is het vaak moeilijk om helder na te denken. Dan is het fijn als we ons lichaam kunnen helpen de spanning weg te nemen.

De groene thee in kombucha is de reden dat het drankje adaptogene waarde heeft.

Stress verminderen met kombucha


Het is een van de gezondheidsvoordelen van kombucha. En er zijn vier manieren waarop het drankje stress vermindert. De bestanddelen van kombucha hebben namelijk verschillende invloeden op je lichaam.


Kombucha werkt als adaptogeen

Adaptogenen zijn planten die het lichaam ondersteunen in haar aanpassingsvermogen aan veranderende situaties (1). En dan met name stresssituaties.

Adaptogenen brengen balans in ons lichaam. En dat doen ze door alle systemen in ons lichaam tegelijkertijd positief te beïnvloeden.

Producten die van deze planten worden gemaakt hebben dezelfde waarden. En kombucha is een product dat van zo’n plant gemaakt wordt. Namelijk van thee.

Hierdoor bevat kombucha de adaptogene waarden om stress te verminderen (2).


Kombucha zorgt voor balans in de darmflora

De probiotica in kombucha zorgen voor een gebalanceerde darmflora.

En een gebalanceerde darmflora zorgt voor minder stress. Stress blijkt zich namelijk vooral te manifesteren in de darmflora (3).

Er zit meer vitamine C in kombucha dan de meest bekende bron van vitamine C: sinaasappels.

Kombucha zit vol met vitaminen

Een van de voedingsstoffen in kombucha die helpen stress te verminderen zijn vitamine B en C. En daar zit kombucha vol mee!

De B-vitaminen in kombucha dragen bij aan bepaalde mentale processen (4). Hiermee helpen ze tegen depressies, zorgen ze voor een stabiele stemming en verbeteren ze onze concentratie.

Ook vitamine C, dat een van de antioxidanten in kombucha is, helpt bij het verminderen van stress. Het onderdrukt namelijk de vrijlating van het stresshormoon cortisol (5).

Cortisol is het hormoon dat wordt vrijgegeven als we langdurige spanning ervaren. En hoge hoeveelheden cortisol in het bloed zorgen voor hypertensie, depressie en een verstoorde mentale helderheid.


Kombucha verlaagt de inname van cafeïne

Hoewel kleine hoeveelheden cafeïne ervoor kunnen zorgen dat je minder stress ervaart, zorgen grote hoeveelheden cafeïne ervoor dat je meer stress ervaart (6).

In kombucha zit een kleine hoeveelheid cafeïne. En, het zorgt ervoor dat je minder behoefte hebt aan koffie.

Dit heb ik niet alleen zelf ervaren, we ontvingen er zelfs mails over bij Aard’g. Zo ook van Judith, een van onze eerste klanten.

Met kombucha verminder je niet alleen stress, het voorkomt ook de opbouw van onnodige spanning.

Een mooi bijkomend van het drinken van kombucha is dat ook de behoefte naar suiker afneemt. En ja, ook suiker wordt gelinkt aan stress (7).

Het is daarvoor natuurlijk wel belangrijk dat je een suikervrije kombucha kiest.

Kies voor suikervrij: Aard’g Kombucha.

Samenvatting

Er zijn vier verschillende manieren waarop kombucha stress kan verminderen.


Kombucha heeft adaptogene waarden, wat betekent dat het ons gehele lichaam tegelijkertijd positief beïnvloed. En op deze manier vermindert het stress.


De probiotica in kombucha zorgen voor een gebalanceerde darmflora. Omdat stress zich voornamelijk manifesteert in de darmflora kan dit veel stress verhelpen.


Ook de vitaminen in kombucha helpen bij het verminderen van stress. De B-vitaminen helpen bij mentale processen, terwijl vitamine C de vrijlating van het stresshormoon cortisol voorkomt.


Tot slot zorgt kombucha voor een verlaagde inname van cafeïne. Een hoge inname van cafeïne wordt gelinkt aan stress.

Bronnen:

  1. Mens en Gezondheid • Wat zijn adaptogenen?
  2. Kombucha Kamp • Kombucha bevat adaptogene waarden
  3. Journal of Physiology and Pharmacology • Stress manifesteert zich in de darmflora
  4. Gezondheidsnet • B-vitaminen dragen bij aan mentale processen
  5. De Hormoonfactor • Vitamine C onderdrukt de vrijlating van cortisol
  6. Very Well Mind • Stress toe- of afname afhankelijk van hoeveelheid cafeïne
  7. Physiological Behavior • Directe link suikerconsumptie en stress

Aanbevolen artikelen

Laat een reactie achter

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *