Selecteer een pagina
Home > Kombucha > De antioxidanten in kombucha: ongekend veel vitamine C!

De antioxidanten in kombucha: ongekend veel vitamine C!

28 november 2019

Max Rood

Leestijd: 4 minuten

Onderwerp:

Laatste update:

28 november 2019

Auteur:

Max Rood

Leestijd:

4 minuten

In Aard’g Kombucha blijkt meer van het antioxidant vitamine C te zitten dan in een sinaasappel.

Home > Kombucha > De antioxidanten in kombucha: ongekend veel vitamine C!

Een van de beoogde gezondheidsvoordelen van kombucha zijn de antioxidanten die erin zitten. De antioxidanten in kombucha zijn: vitamine C, zink en catechins.

Antioxidanten voorkomen dat bepaalde stoffen schade kunnen toebrengen aan cellen en weefsel.

In dit artikel leg ik meer uit over de antioxidanten in kombucha en waarom deze beter zijn dan bijvoorbeeld de antioxidanten uit voedingssupplementen.

Eerst nog meer weten over wat kombucha precies is: Lees De Ultieme Kombucha Gids.

Wat zijn antioxidanten?


Antioxidanten zijn stoffen die voorkomen dat andere stoffen schade toe kunnen brengen aan de cellen en weefsels in ons lichaam.

De stoffen die deze schade toebrengen heten vrije radicalen. Vrije radicalen ontstaan gewoon tijdens onze stofwisseling, maar de aanmaak wordt gestimuleerd door bijvoorbeeld roken en langdurig zonnen.

Als de vrije radicalen veel schade aanbrengen aan onze cellen en weefsels noemen we dit oxidatieve stress. Als je lichaam lang wordt blootgesteld aan oxidatieve stress kan dit leiden tot hart- en vaatziekten, kanker en schade aan het zenuwstelsel (1), (2).

Antioxidanten kunnen de werking van vrije radicalen dus voorkomen. Dit doen ze door te reageren met vrije radicalen en ze zo te neutraliseren.

Antioxidanten vind je, naast in Aard’g Kombucha, ook in koffie en donkere chocolade!

Welke antioxidanten zijn er?


Antioxidanten zitten in praktisch al onze voeding. Ons lichaam, andere diersoorten en planten maken namelijk zelf antioxidanten aan. Daarom kom je in praktisch alle voeding antioxidanten tegen.

Er zijn twee soorten antioxidanten die we hoe dan ook binnen moeten krijgen: vitamine C en E. Vitamine C zit bijvoorbeeld veel in sinaasappelsap en kombucha. Vitamine E komt vooral voor in vette producten zoals zonnebloemolie en noten.

Daarnaast kom je antioxidanten tegen in heel veel alledaagse producten. Koffie, groene thee, bessen en donkere chocolade zitten er bijvoorbeeld vol mee (3).

Binnen ons Westerse dieet is koffie zelfs de bron met de meeste antioxidanten (4), (5). Al komt dat vooral omdat we te weinig groente en fruit eten…

In dierlijke producten zoals vis en vlees vind je ook antioxidanten, maar aanzienlijk minder dan in groente en fruit (6), (7).

Een gebalanceerd dieet met genoeg groente en fruit bevat in principe genoeg antioxidanten om ervoor te zorgen dat schadelijke vrije radicalen worden afgevangen. Maar het kan natuurlijk geen kwaad er extra op te letten!


Vermijd antioxidanten uit supplementen

Antioxidanten zijn ontzettend belangrijk voor onze gezondheid, maar niet alle antioxidanten zijn even goed.

Antioxidanten uit supplementen zijn een stuk minder werkzaam dan die uit groente en fruit (8).

Daarbij blijken antioxidanten die je tegenkomt in voedingssupplementen soms zelfs schadelijk te zijn voor je gezondheid.

Zo is er wetenschappelijk bewijs dat antioxidanten uit supplementen in sommige gevallen juist voor oxidatieve stress kunnen zorgen in plaats van het voorkomen (9), (10).

Haal de benodigde antioxidanten daarom ook uit eten en drinken. Zoals bijvoorbeeld kombucha!

Kombucha zit vol met antioxidanten, en dit is een van de beoogde gezondheidsvoordelen.

De antioxidanten in kombucha


In kombucha zitten drie verschillende soorten antioxidanten: vitamine C, zink en catechins.


Vitamine C

Het is een van de vitaminen in kombucha, maar waarschijnlijk wel degene waarvan je het meeste tegen zult komen.

Ondanks dat vitamine C vooral bekend is van sinaasappelsap blijkt er zelfs méér vitamine C in kombucha te zitten (11). De waarden van vitamine C in kombucha nemen namelijk toe naarmate het fermenteert. Houdt hier dus wel rekening mee als je zelf kombucha maakt (12).

Lees verder: Zelf kombucha brouwen doe je zo!


Zink

Er zijn twee soorten mineralen die werken als antioxidanten: seleen en zink. Die laatste kom je tegen in kombucha, en is een van de vier mineralen in dit gezonde drankje.


Catechins

Catechins zijn onderdeel van flavonoïden. Dit zijn stoffen die planten en groenten hun kleur geven en eveneens antioxidanten zijn.

Catechins vind je in groene en zwarte thee. Daarom zitten de catechins dus ook in kombucha. Je vindt catechins trouwens vooral in kombucha die gebrouwen is met groene thee (13).

Er moet nog wel veel onderzoek gedaan worden naar catechins, en de flavonoïden waar ze toe behoren. De werking van catechins als antioxidant is namelijk afhankelijk van de omgeving waar de stoffen zich in bevinden waardoor ze niet voor elk menselijk lichaam even goed werken.

Samenvatting

In kombucha zitten drie verschillende soorten antioxidanten: vitamine C, zink en catechins.


Antioxidanten zijn stoffen die voorkomen dat andere stoffen schade kunnen toebrengen aan cellen en weefsel in ons lichaam.


Antioxidanten kunnen uit groente, fruit en dus kombucha gehaald worden. Het wordt ten zeerste afgeraden om antioxidanten uit voedingssupplementen te halen.

Bronnen:

  1. Journal of Postgraduate Medicine • Oxidatieve stress kan leiden tot hart- en vaatziekten, kanker en schade aan het zenuwstelsel
  2. Clinical Interventions in Aging • Oxidatieve stress kan leiden tot hart- en vaatziekten, kanker en schade aan het zenuwstelsel
  3. Nutrition Journal • Antioxidanten zitten in koffie, groene thee, zwarte bessen en donkere chocolade
  4. Journal of Nutrition • Binnen het Westerse dieet bevat koffie de meeste antioxidanten
  5. European Journal of Clinical Nutrition • Binnen het Westerse dieet bevat koffie de meeste antioxidanten
  6. Meat Science • In dierlijke producten vind je minder antioxidanten dan in groente en fruit
  7. Peptides • In dierlijke producten vind je minder antioxidanten dan in groente en fruit
  8. British Journal of Nutrition • Antioxidanten uit supplementen zijn minder werkzaam dan uit groente en fruit
  9. The Lancet • Antioxidanten uit supplementen kunnen in sommige gevallen voor antioxidatieve stress zorgen
  10. Andrologia • Antioxidanten uit supplementen kunnen in sommige gevallen voor antioxidatieve stress zorgen
  11. International Journal of Food Science & Technology • In kombucha zit meer vitamine C dan in sinaasappels
  12. Food Science and Food Safety • De hoeveelheid vitamine C neemt toe in kombucha naarmate de fermentatie vorderet
  13. Journal of Agricultural and Food Chemistry • Catechins vind je vooral in kombucha gebrouwen met groene thee

Aanbevolen artikelen

Laat een reactie achter

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *